uitgifte boek!



Start

Gebruik van visualisaties

Criteria voor pictogrammen

Hoe visualisaties maken

Eigen materiaal

Materiaal van anderen

Beschikbaar materiaal

Visualisaties en dementie

Visualisaties en onderwijs

Boeken

Uitgifte boek

Links

Contact

Beschikbaar materiaal

Wat hier kort en bondig beschreven staat, is slechts een momentopname van wat er  allemaal bestaat ... als u bij het doornemen van deze pagina denkt “ dat materiaal moet zeker vermeld worden op deze website”, laat het ons dan zo snel mogelijk weten via chrisderijdt@belgacom.net zodat we deze informatie kunnen toevoegen. 

 

logo Sclera



Sclera Picto's: een prachtig intitiatief van Bart Serrien



De grootste pijler van Sclera, is dat de pictogrammen gratis aangeboden worden. Bart wil op deze manier doorbreken dat aanpassingen binnen de zorgverlening steeds veel geld moeten kosten. Het kan immers ook goedkoper. Wanneer er nood is aan een specifiek pictogram, maakt hij deze met plezier.

De pictogrammen die hier aangeboden worden, dienen in de eerste plaats om duidelijkheid en structuur te bieden aan mensen met een verstandelijke handicap. Andere toepassingen zijn daardoor niet uitgesloten of verboden. Het gebruik van de pictogrammen is vrij in te vullen. Op de site worden soms meerdere mogelijkheden voor één begrip gegeven. Dit komt omdat Bart een dienst op maat levert. Wat voor de ene duidelijk is, is dat voor de andere niet.

Sclera Picto's is geen universeel communicatiemiddel, maar wel het aanbieden van pictogrammen op maat en vraag van de specifieke en individuele noden die het duidelijkst en het meest representatief zijn.

De pictogrammen zijn alfabetisch gerangschikt of kunnen gegroepeerd opgezocht en gedownload worden. Ze zijn niet op cd te verkrijgen , maar je kan wel in de afdeling DOWNLOAD alle pictogrammen in 1 keer downloaden en op cd zetten. De site raakt ook beknopt enkele manieren aan om ze te gebruiken binnen de voorziening met mogelijkheid tot contact voor meer informatie of ondersteuning.

Voor vragen of opmerkingen, kan U terecht bij picto@sclera.be
website: www.sclera.be

afdrogen

afdrogen

·  Picto Selector

Picto selector is een gratis  Windows programma dat geschreven is door Martijn van der Kooij  voor mijn vrouw zodat die gemakkelijk schema's voor zijn jongste zoon met autisme kan maken .  Aanrader voor iedereen die op zoek is naar een systeem om gemakkelijk Picto's te selecteren en af te drukken. De 16000 picto's komen van de websites Sclera.be, Straight-Street.com en ARASAAC en zijn voorzien van een Nederlandse, Engelse, Franse, Duitse, Hongaarse, Spaanse en Catalaanse vertaling. Ook het programma zelf ondersteunt deze talen. Met Picto Selector is het tijdrovende knippen, plakken en bewerken in Word verleden tijd.

Het aantal picto's per regel en kolom kan eenvoudig per blad ingesteld worden.

Bladen kunnen voorzien worden van een titel en de picto’s  van een onderschrift.

Het programma kan zowel op naam als op categorie zoeken.

Vanuit deze lijst kunnen picto's naar de bladen en andere windows programma's gesleept worden.

 

http://www.pictoselector.eu




·  Beta met dit computerprogramma vergemakkelijkt men de communicatie voor mensen (met autisme of mentale handicap)die niet voldoende gebruik kunnen maken van de gesproken ofgeschreven taal. Het is tevens een praktisch hulpmiddel voor iedereen die prenten wil tonen en afdrukken.(Vzw Beta, Sergeystraat 59, 3020 Herent Tel. 016/65.51.42) Naar verluidt zou het boek met alle prenten te verkrijgen zijn bij Baert, Essenestraat 16, 1740 Ternat. Tel: 02/583.56.56, Fax : 02/581.02.82 voor 68 euro. http://www.betavzw.be/


·  Visitaal pictogrammen
Visitaal pictogrammen is een non-profitorganisatie met als doelstelling het bieden van ondersteuning bij de dagelijkse communicatie en taalverwerving door middel van pictogrammen.
Visitaal heette voorheen VIPS en Vijfhoekpictogrammen.
Visitaal pictogrammen worden volgens een consequente aanpak ontworpen waardoor zich een sterke eenduidigheid en duidelijkheid laat zien in het gebruik. Inmiddels zijn er een kleine 1200 pictogrammen gemaakt die alle facetten van het leven benoemen. De afbeeldingen, producten en toepassingen staan vermeld op de website. Er zijn o.a. boekjes, spellen, een kalender en het handige computerprogramma Pictoworks.

Visitaal Pictogrammen
Postbus 184
1000 AD Amsterdam
tel/fax 020- 667 86 18
website:
www.visitaal.nl
email:
contact@visitaal.nl

 

· Beeldhorloge
Een horloge als geheugensteun én hulp bij het plannen van de dag. Dat is het Beeldhorloge.

Het Beeldhorloge is een horloge dat werkt met behulp van afbeeldingen. Op van te voren in te stellen momenten vertoont het Beeldhorloge een pictogram of foto van een activiteit die op dat moment aan de orde is. Vooraf aan het verschijnen van dit pictogram is er een geluids- en/of trilsignaal. Zo wordt de drager van het Beeldhorloge er op geattendeerd dat er een nieuwe activiteit gaat plaatsvinden. Het is bijvoorbeeld heel goed in te zetten als digitale geheugensteun voor het op tijd innemen van medicatie, tandenpetsen, aankleden etc. Het Beeldhorloge kan mensen met adhd, autisme, pdd-nos, NAH, beginnende dementie helpen om overzicht te krijgen over een dag.

Het Beeldhorloge is uniek in zijn soort. Het is een gewoon functionerend horloge met tijdsweergave.…maar wat een mogelijkheden! Het is een horloge dat geboren is uit nood. Een vader, Ben Bunt, uit Sneek, met een verstandelijk beperkte dochter, zocht een oplossing voor een probleem.

Zijn dochter had geen tijdsbesef en overzag de dag niet. Vele malen per dag vroeg zij wat ze moest doen en zelfs ’s-nachts belde ze haar vader uit bed met de vraag of ze al op mocht staan.

Ben Bunt wilde hier iets op bedenken. Voor zijn eigen rust maar vooral voor de rust van Nienke. Lang werd er bedacht, gedacht, ontwikkeld en uitgeprobeerd en verleden jaar was het zover: Het Beeldhorloge was er.

Het Beeldhorloge is een horloge dat, het woord zegt het al, met beelden werkt. Via de computer kunnen er picto’s, plaatjes, teksten of zélfs foto’s worden ingevoerd. Via een, heel eenvoudig te besturen progamma, kunnen alle dagen naar eigen inzicht ingevuld worden. De mogelijkheden zijn talloos. Mensen die moeite hebben met overzicht op een dag of graag een paar stappen vooruit denken kunnen nu hun dag invoeren in het horloge.

Bij iedere activiteit (bv het innemen van medicatie) gaat er een signaal (piep of trillen) en verschijnt er in het horloge een plaatje van de te beginnen activiteit. Naast het plaatje kan een zandlopertje geplaatst worden zodat je meteen gezien kan worden hoe lang de activiteit nog duurt.

Het kan de levens van vele mensen heel positief veranderen. Niet voor niets won het Beeldhorloge in 2012 de Jenneke van Veen Award!!

Het Beeldhorloge in de praktijk:

http://www.estherkant.nl/5909419 en http://www.beeldhorloge/ervaringen

Meer informatie over dit onderwerp kunt u krijgen via: www.beeldhorloge.nl

 

·  Time Timer
De time timer is een nieuw en bijzonder origineel hulpmiddel om nauwkeurig de resterende en verstreken tijd bij een opdracht aan te duiden en dit binnen een tijdspanne van 6O minuten. Deze tijdsmeter werkt op een batterij als een chronometer en helpt kinderen en volwassenen bij het verwerven van inzicht rond tijd (1 uur) , het plannen van een taak, een spel, een opdracht enz. omdat men visueel kan waarnemen hoeveel tijd hen nog rest.

De rode schijf wordt tegen de wijzerzin op de gewenste tijd (max. 6O minuten) ingesteld.
De rode zone duidt de resterende tijd aan en verdwijnt naarmate de tijd verstrijkt.

Te bestellen bij
Baert, Essenestraat 16, 1740 Ternat, Tel. 02.583.56.56
Time Timer Individueel 7,5 cm x 7, 5 cm 35 €
Time Timer Medium 19 cm x 19 cm 48 €
Time Timer Individueel 30 cm x 3O cm 75 €

Wesco
Time Timer Medium 19 cm x 19 cm 38 €

time timer

time timer


De makers van de Time Timer hebben een aantal nieuwe producten op de markt gebracht die we jullie als tip toch willen meegeven voor al wie extra hulp kan gebruiken ifv een visuele aanduiding van de tijd.

De Time Timer met geluid is handig voor wie op zoek is naar een subtiel maar duidelijk geluid waneer aangeduid wordt dat de ingestelde tijd verstreken is.

Wie mobieler wil zijn, kan kiezen voor de Time Timer horloge die verkrijgbaar is in een kinder- en volwassen formaat.

Met de Time Timer blanco kaarten biedt men nieuwe mogelijkhedne om de Time Timer te gebruiken omdat je zelf creatief aan de slag kan gaan. Door visualisaties te plakken op de blanco voorkant of er met ene afwasbare stift op te schrijven, markeer je de tijdsverminderingen ipv het gebruik van cijfers.

Een softwareprogramma maakt het mogelijk om de Time Timer te projecteren op een groot scherm zodat het ook gebruikt kan worden bij examens, een activiteit in een klas of een kwis.

Op de website www.timetimer.nl kan je de verschillende produkten bekijken.

Nieuw: In CASA vind je voor € 4,99 een kookwekkertje dat erg veel op de timetimer lijkt!

 

·  Grip op de tijd
De 'Grip op de tijd' -methode is onstaan door toedoen van een kind met een leerstoornis dat het moeilijk vond om taken zelfstandig uit te voeren en zijn vrije tijd in te delen. Zijn moeder maakte voor hem een 'speciaal' horloge en vestigde onze aandacht op deze producten. Deze methode werd ontwikkeld voor kinderen die willen beginnen met klokkijken, weinig besef hebben van tijd, moeilijk zelfstandig dingen kunnen doen en/of behoefte aan houvast hebben, maar ook volwassenen en kinderen met ADHD kunnen erbij gebaat zijn.

Voor individueel gebruik is de Watchgrip horloge ontworpen.

De tijdseenheden van 5, 10, 15 en 30 minuten zijn aangeduid in verschillende kleuren.

De Handygrip is een klein tafelklokje ideaal voor op school of in huis.

Voor gebruik in de klas of een groep bestaat de Highgrip als staande klok. Door zijn hoogte (145 cm) is de klok goed in beeld te zetten, eenvoudig in te stellen en duidelijk vanop afstand.


Voor bijkomende informatie kan je terecht op: www.gripopdetijd

 

Grip op de tijd

grip op de tijd

 

 

·  De kleurenklok De kleurenklok is een klok waar je niet meer op kan zien hoe laat het is. Je kan er ook geen klok op leren kijken. Het is wel een handig hulpmiddel om kinderen zelfstandig te leren werken.

De wijzerplaat van de kleurenklok is ingedeeld in vaste tijdsblokken met een vaste kleur. Zo staat geel bijvoorbeeld voor 20 minuten en lichtblauw voor 10 minuten. De klok heeft maar 1 wijzer. De wijzer loopt gewoon door zoals op een normale klok. Tijdens het verstrijken van de tijd kan het kind zelf de kleur in de gaten houden. Hij ziet de wijzer vooruit gaan, zodra de volgende kleur is bereikt, weet het kind dat zijn tijd voorbij is.

Model A (wandmodel, voor klassikaal gebruik): 19,00 euro (excl. BTW)
Model B (tafelmodel, voor individueel gebruikt): 13,00 euro (excl. BTW) Info:www.kleurenklok.nl


                       kleurenklok

·  Weet wat je eet

Het visualiseren van het menu vanuit de Werkgroep Totale communicatie Cello, Waterleidingsstraat 2 te 5244 Rosmalen (NL) Tel.073.5285356, fax. 073.528.53.53).

Het volledige gamma gerechten is onlangs uitgebreid en kent nu 111 pictogrammen ipv 60 in de vorige versie. Kostprijs: 60 euro.

Voor wie dit te duur vindt, is een alternatief de menu zelf visualiseren met de cd-rom van de BB Vrije software. (niet te verwarren met de bestaande versies van cliparts)

Na enkele uren achter de computer besteed te hebben, heb ik zelf aanvullingen gemaakt om een menu te visualiseren... Om te vermijden dat jullie hetzelfde werk dienen te doen, kan je me altijd contacteren indien je geïnteresseerd bent in een kleurenkopij zodat ook jij deze aanvullingen kan gebruiken in je voorziening.

·  Een kwestie van smaak
Een cd-rom met 800 foto's van warme maaltijden, broodmaaltijden, tussendoortjes en een groot aantal producten die te verkrijgen zijn in de supermarkt. De foto's zijn geschikt voor het maken van keuze- (of dieet-) menu's, boodschappenlijstjes of kooksessies. De cd-rom kost inclusief verzendkosten 75 euro en is te bestellen bij's Heeren Loo West Nederland, t.a.v. secretariaat paramedische afdeling, Postbus 295, 2200 AG Noordwijk,
email : secr.param-afd-west@sheerenloo.nl , klaas.visser@sheerenloo.nl

·  Kiezen wat je eet

Niet iedere cliënt kan zelf aangeven wat hij of zij wil eten of drinken. Daarom hebben wij  een handige kaartenbak ontwikkeld die cliënten helpt een keuze te maken. Met behulp van deze kaartenbak hebben ze meer zeggenschap over hun leven. Op de kaarten staan eenvoudige foto’s en pictogrammen. Dankzij de duidelijke pictogrammen en kleuren kunnen de cliënten zelf een keuze maken. De kaartenbak bestaat uit 572 kaarten. Deze zijn gerubriceerd in categorieën zoals drinken, fruit, groenten, snoep en ijs, koek en taart. Daarnaast zijn er kaarten van het ontbijt, de lunch, het eten tijdens feestdagen en bijzondere maaltijden en lekkernijen. De kaartenbak kan op diverse manieren ingezet worden, bijvoorbeeld in een spel- en leervorm.

Werkwijze

Op de voorkant staat een professionele, heldere foto van het product met de naam er bij. Op de achterkant wordt met pictogrammen de rubriek waartoe het product behoort aangeduid. Alle rubrieken hebben een kleur waardoor de herkenbaarheid door gebruik groter wordt voor mensen die niet kunnen lezen. De rubrieken worden van elkaar gescheiden door een tabblad.

 

De 552 kaarten zijn standaard verpakt in een stevige bewaardoos en gedrukt op verdikt papier. Het is ook mogelijk om de kaarten gesorteerd in een bewaarmap met plastic foto-insteekhoezen te bestellen

De kaartendoos kost € 80,- excl. verzendkosten en 19% BTW. De bewaarmap wordt kant- en klaar aangeleverd voor 100,- excl. verzendkosten en 19% BTW . U kunt een bestelformulier downloaden op www.sheerenloo.nl of mailen naar  fotokaarten@sheerenloo.nl


                                   Kiezen wat je eet

·  Arbeidsinteressetest
Inmiddels zijn er al een aantal testen op de markt om cliënten te helpen bij de keuze van een taak ifv begeleid werk, het vertellen over de werksituatie en het welbevinden op het werk.
Een overzicht van alle testen op deze website plaatsen, zou ons te ver leiden maar wie interesse heeft, kan ons gerust via mail contacteren.

 

·  Autigym
Autigym betekent: speciale gymlessen voor die leerlingen met autisme die in de gewone gymles onvoldoende tot beweging kunnen komen.
De methodiek Autigym bestaat uit twee delen nl. een praktische werkmap met een korte theoretische inleiding. Er staan ongeveer 90 verschillende oefeningen in. Deze zijn onderverdeeld in 10 motorische activiteiten zoals werken met de bal, klauteren, zwaaien enz... De oefeningen zijn gevisualiseerd door pictogram-achtige tekeningen. Op de achterkant van de tekening staat de oefening in een duidelijke korte zin weergegeven. Hierdoor is de methode niet alleen geschikt voor het bijzonder onderwijs maar ook voor het reguliere basisonderwijs. Naast de map bestaat er een ondersteunende video die een helder zicht geeft op de methodiek in zijn geheel.

De praktijk van een Autigymles
Het is belangrijk dat de toestellen klaarstaan voordat de leerlingen binnenkomen. Nog rondlopen en sjouwen met materiaal geeft direct al veel onrust die je vaak niet meer kan wegnemen.

Creëer daarbij een plek waar de leerlingen, direct nadat ze de zaal binnenkomen, kunnen gaan zitten. Eventueel kun je de individuele plaatsen aangeven met een vaste kleur, foto of tekening (zoals bij ons ook in de kleedkamer al wordt gedaan). Deze plek (bank, lijn op de grond, mat) is de start-, wacht- en eindplaats van de les.

Stel het materiaal zo op dat er voor iedere leering een oefenplaats is. Iedere leerling werkt, zeker in het begin, individueel. Na enige tijd van intraining kun je voor enkele leerlingen momenten aanbrengen waarop leerlingen samen op een plaats aan het werk zijn en waarbij het 'samenwerken' begint met heel eenvoudige oefeningen zoals bv het wachten op een beurt, een bal overrollen enz..

Na binnenkomst gaan de leerlingen op de wachtplaats zitten.

Direct wordt de time-timer in werking gezet. De leerlingen ervaren dit als heel duidelijk: "Als het rood weg is, is de tijd op.Je stopt dan, ook als je nog niet helemaal klaar bent. '

Alle oefeningen staan opgesteld in de ruimte. Bij elke oefening hangt een grote pictografische tekening van de oefening.

Iedere leerling heeft een persoonlijk takenbord, met daarop dezelfde pictografische tekeningen in het klein. Dit takenbord geeft de volgorde aan waarin deze leerling de oefeningen moet afwerken.

Als de naam van de leerling genoemd wordt, pakt deze leerling het bovenste kaartje van zijn takenbord en gaat op 'zoek' naar de grote afbeelding die gelijk is aan zijn kaartje. Behalve aan de tekening is de plaat ook herkenbaar aan de kleur want iedere motorische activiteit heeft zijn eigen kleur.

Het kleine kaartje wordt in het bakje onder de grote afbeelding gelegd: de leerling heeft ingecheckt en kan beginnen met oefenen.

Iedere oefening heeft een duidelijk, steeds terugkerend, begin- en eindpunt.

De weg die gegaan moet worden, wordt aangegeven door middel van bv. voeten.

Het aantal herhalingen dat gedaan moet worden, wordt aangegeven door middel van materiaal.

Het is belangrijk je te realiseren dat niet het resultaat bepaalt of een oefening klaar is, maar het aantal keren dat iets gedaan moet worden.


Wilt u meer weten over de autigymmethode dan kan u contact opnemen met: Ingrid Ott Tel : 072-5401091 ZMLK school De Alk of Marry Ronde Tel: 072-5409561 Steunpunt Autisme Noord-Holland

Voor het bestellen van de methode kan u bellen naar 072-5409561 of mailen: m.ronde@de-alk.nl

 

·  Social Story's (sociale leerverhalen )
Social story's worden gebruikt bij kinderen met autisme om hen een leidraad te bieden, enkele stappen aan te leren om toe te passen in moeilijke situaties.
Het gaat dan om situaties waarin ze dichtklappen, vast zitten en zelf niet meteen de goede oplossing kunnen bedenken of om situaties waarin je hen een andere gedraging wil aanleren.

Ervaring leert dat ze dikwijls een strategie makkelijker opnemen wanneer die aangeboden wordt in een verhaal en visueel voorgesteld wordt. Ze nemen dit makkelijker op dan wanneer je het hen gewoon verteld. Ze onthouden het hele verhaal, de kaart, maar kunnen er ook op elk moment naar teruggrijpen.

In een social script wordt slechts één 'regel' verwoord en gevisualiseerd met vb. Sclera of Beta. vb. 'Je kijkt een persoon aan als je tegen hem praat' of 'zeg beleefd dank u als iemand je iets geeft'.

Deze scripts kunnen verwerkt worden in een heel verhaal, het wordt dan een aaneenschakeling van actie-reacties die je het kind wil aanleren.

In de map van Ilse van Beversluis vind je een eerste aanzet, enkele veel voorkomende - vooral social-communicatieve - problemen die voor de kinderen in een verhaaltje gegoten zijn. Het zijn social story's die Ilse in haar eigen praktijkervaring opstelde en tekende.Er is ook een CD-rom bij, zodat je aanpassingen kan doen voor eigen gebruik.

Concreet wordt het uitgegeven in een dikke ringmap, wit-zwart materiaal met lijntekeningen.

 

  • Pictogenda

Deze agenda is verkrijgbaar bij Standaard Uitgeverij, Belgiëlei 147 A, 2018 Antwerpen. Tel: 03/285.72.00, Fax. 03/230.12.25.

De Pictogenda bestaat al sinds 1997. Elk jaar probeert men hem zo goed mogelijk aan te passen en voegt men nieuwe pictogrammen toe. Je kan nu ook digitaal de agenda bekijken en enkele voorbeelden gratis downloaden zoals de vakantiepaklijst.


Uit reacties van bewoners vernamen wij dat de aankoop van deze agenda niet altijd voor iedereen financieel haalbaar is: een alternatief is om zelf je eigen week- of jaarkalender te maken. Het is heel eenvoudig toe te passen eens je weet hoe het moet, dus aarzel niet om ons te contacteren als je hier meer info over wil. Dan sturen wij je dan door hoe je dat kan doen via Word en met wat je best rekening houdt als je zelf een kalender samenstelt.

Naast de pictoagenda biedt deze uitgeverij jaarlijks nieuwe producten aan. 
  


Het ziekenhuisboek
Naar het ziekenhuis gaan is niet aangenaam. En voor mensen die een beperkt abstractievermogen en tijdsbesef hebben is het vaak moeilijk te overzien. Met het Pictogenda ziekenhuisboek kan een ziekenhuisopname gestructureerd, voorbereid en begeleid worden. Eenmaal weer thuis is het een praktisch hulpmiddel om de ervaring te verwerken. Het werkboek bevat weinig tekst, veel tekeningen en bijna 400 handige pictogramstickers. Tevens is er genoeg ruimte om er zelf iets in te plakken of te schrijven. Op die manier kan er een heel persoonlijk boek van gemaakt worden.


 

ziekenhuisboek

ziekenhuisboek



Het vakantieboek
Vakantie is leuk, maar het is vaak wel een hele onderneming voor mensen met een beperkt begripsvermogen of mensen met autisme. Door alles wat er bij komt kijken is een vakantie soms moeilijk te overzien. In deze werkmap komen in begrijpelijke afbeeldingen alle aspecten van de vakantie aan bod. Wanneer ga ik?, Waar ga ik heen?, Paklijst, Reisplanner, Gezondheid en Kaartje sturen, kan de vakantie worden voorbereid.

Het verhuisboek
Een verhuizing is vaak een hele onderneming. Vooral voor mensen met een beperkt abstractievermogen en tijdsbesef is een verhuisproces meestal niet te overzien. De makers van de Pictogenda hebben een compleet werkboek met stickers en ruimte voor foto's en tekeningen. In begrijpelijke afbeeldingen komen alle aspecten van de verhuizing aan bod. Praktische aspecten als het inpakken, de verhuizing zelf, de inrichting en aanschaf van spullen. Maar ook emotionele aspecten, zoals mensen van wie je afscheid gaat nemen en het kennismaken met nieuwe mensen. Het Pictogenda Verhuisboek biedt hiermee een optimale voorbereiding op een verhuizing en een gedegen begeleiding daarvan.

 

 

 

 

·   Nieuwe producten Eelke Verschuur: pratende planstrook

Op  de website van Eelke Verschuur vind je weer heel wat nieuwe producten die wij je zeker niet willen onthouden . Naast het pratende fotoalbum en planstroken is de pratende planstrook zeker een aanrader. Onder elke knop kan 10 seconden spraak opgenomen worden. De planstrook kan zowel verticaal als horizontaal opgehangen worden.

Meer producten en info vind je op de website www.eelkeverschuur.nl

   

 

  • Levensboek

een visueel verslag van het eigen levensverhaal van de cliënt. Het boek is losbladig en opgebouwd uit verschillende hoofdstukken, ieder hoofdstuk omvat een thema, zoals: familie, woon- en verblijfplaatsen en...en kan ingevuld worden met foto's van indrukken en gebeurtenissen die veel indruk hebben gemaakt: bv. verjaardagen, ziekenhuisopname,... De onderschriften bij de foto's worden gevormd door voorgedrukte pictogrammen waar enkele woorden zijn aan toegevoegd. A.h.v. het levensboek kan worden gecommuniceerd over zijn of haar leven. Het Levensboek is uitgevoerd in een 4-ringsmap, bestaat uit 95 A4-pagina's en kan besteld worden bij Weerklank aan 28,5 euro, excl. verzendingskosten.

levensboek

levensboek



Naast een ruim gamma "levensboeken" voor personen met een verstandelijke beperking, is een levensboek voor kinderen in een pleeggezin of in een leefgroep zeker een aanradern. Kinderen die niet bij hun ouders opgroeien hebben een 'breuk' in hun levensgeschiedenis. Zij hebben vaak pijnlijke gebeurtenissen meegemaakt, moeten opeenvolgende verliezen verwerken en verblijven niet voortdurend bij dezlfde opvoeders. Hierdoor raken veel kinderen het overzicht kwijt. Ze weten niet hoe, waar, wanneer en waarom iets is gebeurd. Vaak speuren zij op latere leeftijd naar fragmenten van hun verleden. In Mijn Levensboek kunnen die belangrijke gegevens verzameld worden. Wie met (of voor) (pleeg)kinderen een levensboek maakt, voorkomt dat de gegevens van vandaag verloren gaan, bundelt de informatie over vroeger, heltp het kind verwerken wat er gebeurd is, draagt bij aan een positief zelfbeeld. Een levensboek is een persoonlijk en uniek boek waarin het kind zelf centraal staat.  Het is een mengeling van een dagboek, plakboek, fotoboek en het dossier van het kind. Het bevat allerlei gegevens over het kind en diens levensgeschiedenis. Dat kunnen foto's en familiegegevens zijn, maar ook anekdotes, een bijzondere tekening, een overzicht van eerdere verblijfplaatsen en een copie van het zwemdiploma. Mijn levensboek helpt pleegkinderen om hun unieke levensverhaal te verwoorden, te verbeelden en vast te leggen. Belangrijke mensen rond het kind werken er aan mee: (pleeg)ouders, familie, hulpverleners, leerkrachten en anderen. Voor baby's en peuters zijn het vooral volwassenen die het boek voor het kind maken. Vanaf een jaar of drie kan het kind steeds meer zelf. Pubers kunnen zelfstandig aan het boek werken en alleen ondersteuning vragen als ze die nodig hebben. Wie Mijn Levensboek aanschaft doet een eenmalige investering waar het (pleeg)kind levenslang profijt van kan hebben. Het levensboek wordt eigendom van het kind. Als het ergens anders gaat wonen, gaat het boek mee. Zo kunnen kind en nieuwe opvoeders verder werken met het boek. Mijn Levensboek bestaat uit: ­ een handleiding voor pleegouders en begeleiders van pleegkinderen met achtergrondinformatie en tips ­ een stevige map (beschikbaar in de kleuren: blauw, groen, paars) ­ een JIJ-deel waarin de feitelijke gegevens over het leven van het kind bewaard worden ­ drie delen waarin kinderen en jongeren hun kijk op zichzelf en hun omgeving vastleggen: - een IKKE-deel: kleine kinderen kunnen zichzelf in beeld brengen - een IK-deel: aan de hand van de verhalen over Lappiedot, de knuffel van pleegkind Lisa, kunnen kinderen plakken, tekenen en schrijven over hun belevenissen in een pleeggezin - een MIJN-deel: hierin vertelt pleegkind Leen zijn levensverhaal. Door middel van vragen en opdrachten gaan kinderen en jongeren zelf aan het werk met de geschiedenis van hun leven van vandaag. Mijn Levensboek is kleurrijk en aantrekkelijk voor kinderen. Door het losbladige systeem is er alle ruimte om het boek op maat te maken. Bladen kunnen (later) toegevoegd worden of verwijderd als ze niet van toepassing zijn op de situatie van het kind. Mijn levensboek is verkrijgbaar in drie versies nl. voor kinderen in een pleeggezin, voor kinderen die in een groep wonen en voor kinderen die thuis hulp krijgen (33 euro) Te bestellen bij Mobiel , Postbus 753, 8000 AT Zwolle 00 31 38 4222526 uitgeverij@mobiel-pleegzorg.nl Leuk om weten is dat momenteel in Nederland reeds een 10.000 kinderen dit levensboek inmiddels kregen….


Mijn leven in beeld
De stichting 's Heerenloo maakte eveneens een eigen levensboek voor personen met een verstandelijke beperking Het levensboek vertelt alle zaken die van belang zijn voor de eigenaar van het boek op een manier die zoveel mogelijk zijn eigen sfeer uitstraalt: belangrijke mensen in zijn leven, zijn culturele en religieuze achtergrond, de dingen die hij leuk of juist niet leuk vindt, ingrijpende gebeurtenissen, hoe ging en gaat hij met zijn beperkingen om en hoe ziet een gewone dag uit zijn leven eruit. Het levensboek helpt om iemand beter te leren kennen en om met elkaar over zijn leven te kunnen "praten". Om een betere inschatting van het verleden van de persoon te maken en welke zaken nu nog van invloed zijn op zijn leven. Doordat zijn leven is vastgelegd, zijn ook zijn wensen, verlangens, dromen en toekomstbeelden verwoord. Hiermee krijgt hij meer regie over zijn leven. Het boek heeft twaalf categorieën met instructie en suggesties. Het is een losbladig systeem met een CD-rom en werkbladen en per subcategorie een pictogram, een plaatje of een lege pagina. De eigenaar van het boek, mensen uit zijn netwerk en zijn persoonlijk begeleider vullen gezamenlijk het levensboek. Bijzonderheden Het levensboek inclusief CD-Rom kost € 38,50 en is te bestellen bij: Nicolette Dukker Telefoon: (0223) 648540 e-mail: nicolette.dukker@sheerenloo.nl

 

·  Doodboek (Saskia Voortman)
rond het communiceren over de dood en het voorbereiden van bewoners op het afscheid nemen van een dierbaar persoon. Het bestaat uit een map met daarin 37 duidelijke kleurenfoto's en diverse pictogrammen en veel facetten van het afscheid komen aan bod: "van rouwbrief tot crematieoven". Verder tips en theorie over het afstemmen van de communicatie op het ervaringsniveau van de persoon die met een verlies geconfronteerd wordt. De map bevat ook een A5 verzamelband waarin het verloop van de begrafenis of crematie met behulp van de foto's en pictogrammen samengesteld kan worden, zodat je kan verduidelijken wat er die dag allemaal gaat gebeuren. Daarnaast bevat het een rouw passe-partout, informatie over gebaren en hoe je de dood visueel kan maken en aangeven wat iemand die overleden is niet meer kan doen. Dit alles is uitgevoerd in duurzaam geplastificeerd, afwasbaar materiaal. Dit boek kost 88,50 euro (exclusief verzendkosten 5,50 euro). Info bij Weerklank: 0031-20-6678678

doodboek

doodboek

 

"Watwijzer" voor de vrije tijd
Via de GON begeleiders uit Berkenboom kregen we de volgende suggesties mee , die we jullie zeker niet willen onthouden.

Kinderen met autisme hebben dikwijls moeite met het invullen van hun vrije tijd. Niet ingevulde tijd veroorzaakt soms spanningen. Dit komt mede omdat ze moeite hebben met kiezen. De WAT Wijzer is hiervoor een uitstekend hulpmiddel. De bijgeleverde picto's zijn speciaal voor kinderen met autisme ontwikkeld en gaan deel uitmaken van de AutiPicto reeks.

WAT is de WAT wijzer? De Wat wijzer is een speciaal ingebonden A4-boek, wat het kind een vaste denkstrategie aanreikt om, juist op momenten waarop het kind niet weet wat het moet doen, een activiteit te kunnen kiezen. Het stimuleert de ontwikkeling van het zelfstandig leren kiezen in verschillende denkstappen. Door het herhalen van steeds dezelfde denkstappen, maakt het kind zich deze denkstrategie op den duur eigen, waardoor het zelfstandig activiteiten kan kiezen om zijn vrije tijd mee in te vullen.

WIE kan de WAT wijzer gebruiken? Voor ieder kind met autisme die pictogrammen kan begrijpen en deze kan koppelen aan een activiteit kan de Wat wijzer worden ingezet. Voor iedereen die al werkt met picto's voor structurering van de dag zal dit een welkome aanvulling kunnen zijn, zeker wanneer er sprake is van veel niet ingevulde tijd. De WAT wijzer is tevens voor iedereen die gebaat is bij structuur voor de vrije tijd.

WANNEER kan de WAT wijzer gebruikt worden? Op alle vrije momenten van de dag wanneer er geen sprake is van een afgesproken, vaste taak of activiteit. Dit kan variëren van 5 minuten tot een halve of hele dag. Vooraf of ter plekke kan structuur geboden worden middels dit visualisatie systeem.

HOE kun je de WAT wijzer gebruiken? Doordat de WAT wijzer een vaste denkstrategie aanreikt, is het in eerste instantie een hulpmiddel bij het maken van keuzes voor het invullen van de vrije tijd. Doordat de picto's van de verschillende activiteiten op volgorde in het boek worden geschoven dient de WAT wijzer ook als geheugensteuntje wat het kind in welke volorde gaat doen. Daarnaast kunnen de pictokaartjes ook gebruikt worden om in de tijdslijn op te hangen, zodat de hele dag voor het kind voorspelbaar wordt (bijvoorbeeld: na het voetballen televisie kijken en daarna eten). De bladzijden van de WAT wijzer en de picto's zijn geplastificeerd waardoor er met de speciaal bijgeleverde pen aantekeningen gemaakt kunnen worden, die vervolgens met water afneembaar zijn. Ook is er ruimte op de picto's om de eindtijd en de 'hoe' van de activiteit aan te geven.

WAAR kun je de WAT wijzer gebruiken? Overal waar duidelijkheid nodig is in de vrije tijd. De WAT wijzer kan dus goed meegenomen worden op vakantie of wanneer het kind uit logeren gaat.

Materiaal:
Een doos met daarin:

  • 1x Vrijetijdsbestedingsboekje
  • 1x Met waterafneembare stift
  • 4x Picto sets a 24 picto's (tweezijdig te gebruiken)
  • 4x Opbergdoosjes 1x Boekje met daarin instructie en handleiding.



Meer info te verkrijgen bij http://www.graviant.nl/educatieve-uitgaven


Bij dezelfde uitgeverij is de Taakwijzer te verkrijgen.
De 'taak' wijzer is een klein handig boekje dat als doel heeft om taken die het kind achtereenvolgens moet doen te visualiseren. Tevens kan het boekje gebruikt worden om de aanpak van een taak in deelhandelingen visueel te maken voor het kind. Naast bestaande systemen zoals bijvoorbeeld een dagplanner of dagritmekaarten is dit boekje een handige aanvulling omdat het flexibel op elke plaats inzetbaar is en makkelijk mee te nemen.

Visualiseren
Middels picto's, plaatjes of tekeningen die de taak (WAT) en het kind (WIE) visualiseren, kunt u de ketting van taken, die de basisveiligheid voor een kind met autisme vormt beeld geven. Hierdoor kun je samenhang creëren voor het kind, daar waar het door zijn autisme die samenhang juist ontbeert.

Doel van de taakwijzer
Als Dagplanner
Door taken, die het kind achtereenvolgens moet doen, te visualiseren krijgt het kind een beeld van zijn dag (deel). Daar waar dit in de hersenen allemaal als losse stukjes zit opgeslagen, bied je hem een visueel kant en klaar beeld aan van de ketting van taken die hij moet doen. Dit beeld stelt het kind in staat om ook in zijn hoofd lijm aan te brengen tussen alle losse stukjes. De 'taak wijzer' biedt het kind de mogelijkheid om elk moment dat hij nog even niet weet wat de komend taak is terug te grijpen naar de samenhang die de 'taak wijzer' hem biedt. Hierdoor kan hij na enige tijd werken met de 'taak wijzer' de taken zelfstandig doen, zonder nog gebruik te hoeven maken van de 'taak wijzer'. Na ziekte of een grote verandering kan het nodig zijn weer even terug te grijpen naar de ondersteuning met de 'taak wijzer'. Maar dit zal in de meeste gevallen slechts van korte duur zijn.

Als Taakplanner
Een activiteit, een taak, bestaat uit verschillende deelhandelingen visualiseren. Aangezien dit ook de samenhang betreft kunnen kinderen met autisme taken niet altijd doen, omdat ze de HOE, de volgorde van elke deelhandeling of de vaardigheid van een deelhandeling missen. De volgorde van deelhandelingen van een taak kan achtereenvolgens gevisualiseerd worden in de 'taak' wijzer.

Hoe gebruik je de taak wijzer
De hoeveel deelhandelingen die gevisualiseerd moeten worden is afhankelijk van het individuele kind. Per moment moet gekeken worden: doet hij deze handeling al zelf, zonder hulp, dan hoeft deze meestal niet opgenomen te worden in de 'taak' wijzer als visualisatie. Ankerpunten, zoals de eerste handeling en de laatste en misschien tussendoor ook nog enkele die het kind houvast geven, moeten altijd worden opgenomen in de 'taak' wijzer. Alle deelhandelingen waar het kind niet toe komt moeten worden opgenomen.

Voorbeeld Dagplanner
o wakker worden
o plassen
o aankleden
o naar beneden
o ontbijten
o medicijnen
o tanden poetsen
o schoenen aan
o tv kijken
o naar school


Voorbeeld Taakplanner aankleden
o onderbroek aan
o hemd aan
o sok aan
o sok aan
o broek aan
o t-shirt aan
o schoen aan
o schoen aan


Voorbeeld aankleden
o onderbroek aan
o hemd aan
o sokken aan
o broek aan
o t-shirt aan
o schoenen aan


Invulling van Taken.
In de plakstrip kan een picto of foto gestoken kan worden. Daarnaast is het mogelijk om op de linkerpagina de WIE, WAAR en/of HOE te visualiseren als dit voor het kind nodig is . Bij gebrek aan een picto of foto kan met de meegeleverde (water-afwasbare)stift getekend worden.

De ´taak' wijzer bestaat uit: een set met 2 boekjes. (blauwe boekje is geschikt voor een serie van 7 (deel)taken en een witte voor een serie van 15).




·  Foto en pictogrammenset: 'Ik mis je zo'
Ook mensen met een verstandelijke beperking ervaren verdriet en voelen zich eenzaam wanneer ze iemand verliezen door de dood. Zij hebben het extra moeilijk om dat wat ze voelen te begrijpen en betekenis te geven, daarom hebben ze vaak minder controle over hun gevoelens en zijn ze onderhevig aan grote stemmingswisselingen. Herhaling, concrete, gedetailleerde en gevisualiseerde aanwijzingen kunnen hun begripsvermogen ondersteunen en hen helpen hun emoties en de beleving ervan enigszins terug onder controle te krijgen. Visualisaties kunnen helpen om over omgaan met de dood te praten of om het verlies te verwerken. 'Ik mis je zo' bestaat uit meerdere delen. In een handboek krijgt de begeleider uitgelegd hoe te handelen bij rouw en verdriet bij mensen met een verstandelijke beperking. Voor de rouwenden zelf is er een werkboek dat nadien dient als herinneringsboek aan de overledene. Deze duidelijke visualisaties zijn herkenbaar en kunnen gebruikt worden om het hele gebeuren zo visueel en herkenbaar mogelijk te maken. Deze uitgave is voor mij een aanrader. Meer info vind je op de website www.damon.nl

ik mis je zo

·  Praktische vaardigheden in beeld is een programma ontwikkeld ter "Bevordering van sociale redzaamheid". Ze zijn enkel te verkrijgen bij http://wedeo.nl, zolang de voorraad strekt.
De boekjes zijn uitermate geschikt voor koken, persoonlijke hygiëne, tuin, dieren, handvaardigheid en techniek. De verschillende vaardigheden bestaan uit deelhandelingen die door middel van tekeningen in beeld gebracht worden. Kunnen lezen is niet nodig, daar de duidelijke illustraties het geschreven woord vervangen.

De prijs per boekje bedraagt 12,5 euro. Denk eraan om het nummer van het boekje dat je wil bestellen te vermelden om te vermijden dat gans de reeks rond een bepaald onderwerp wordt opgestuurd en je tot de minder leuke vaststelling komt dat het dan om een groot bedrag gaat. (rond vb. koken bestaan er 3verschillende boekjes)

Nieuw bij dezelfde uitgeverij is de uitgave:

  • Bekijk het maar: een training rond sociale vaardigheden (169 euro)
  • Ziezo: persoonlijke verzorging van huis, haar, mond, kleding en sexuele hygiëne (109 euro voor het totaal pakket, 11 euro per oefenboek)

 

·  Pictogrammenwoordenboek is ontwikkeld door het Stedelijk onderwijs Kortrijk om de communicatie tussen school en allochtone ouders te verbeteren. Ruim 160 Sclera pictogrammen zijn vertaald in 29 talen. Te bestellen via www.diekeure.be

Bestaat ook in een variant die gratis aangeboden wordt maar wel met minder begrippen via Klasse. Stickers voor leraren en ouders zijn kant klaar gemaakt en kunnen  gratis gedownload worden. Meer info htpp://www.klasse.be/leraren/help?id=15725

·  Place it easy is ontwikkeld voor kinderen met ASS voor wie een eetsituatie soms  best ingewikkeld kan zijn. Met duidelijke vormen wordt zichtbaar wat waar komt te liggen tijdens de maaltijd. Voorzien van een gleuf voor pictogrammen. Meer info op htpp://www.trimedion.nl

·  Max bord is gemaakt voor opdrachten op school maar is ook bruikbaar als pictobord omwille van zijn 7 klepjes in kunststof . Opdrachten kan je makkelijker in het bord schuiven op een A4 formaat. De rode kleur achter de klepjes kan verwijderd worden. Info: www.k2-publisher.nl

 

 

§        Hoe kan ik u helpen Beeldwijzer Thuiszorg  is ontwikkeld door Intercultureel Netwerk Gent . Het is een beeldwoordenboek met Sclera Pictogrammen en foto’s dat de communicatie tussen verzorgenden en zorgvragers ondersteunt. De bedoeling is om de communicatie over verzorgingstaken te vergemakkelijken door pictogrammen en foto’s te gebruiken. De meest courante begrippen en situaties rond thuiszorg komen aan bod. Meer info bij elka.dencheva@ingent.be

 

  • Verhuiskoffer stichting Cello

Het opleidingscentrum Cello werkt met een verhuis werkkoffer. In de koffer zit onder andere het verhuisboek. In dit handzame en uitnodigende boekwerk wordt de cliënt gestimuleerd om zichzelf voor te bereiden op alle aspecten die bij een verhuizing om de hoek komen kijken. Het bijbehorende begeleidersboek geeft de begeleider een instrument in handen waarmee het gehele proces kan worden gevolgd. Tips en aandachtspunten versterken de ondersteunende en stimulerende rol die de begeleider in een verhuizing kan vervullen. In de koffer zit tevens een fotoklapper en het spel 'Wie, wat, wanneer'. Wilt u meer weten over deze themakoffer? Neem dan contact op met cursuscentrum EigenWijze van Cello. De handleiding is een aanrader en is gratis te downloaden op http://www.wiewerktteltmee.nl/pdf/Verhuiswerkkofferhoofdstuk.pdf

 

 

 

Verhuisboek Ipse

Het verhuisboek is bedoeld om clienten voor te bereiden op de verhuizing naar een nieuwe woning. Een verhuizing is een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in het leven. Afscheid nemen van je veilige oude woning, je oude kamer, de grote dag van het verhuizen, wat staat je te wachten, het is allemaal spannend en vaak ook onduidelijk wat er gaat gebeuren.

Dit verhuisboek biedt de mogelijkheid om het proces rondom de verhuizing inzichtelijker te maken voor de client. Door middel van een visuele invulling met bijvoorbeeld foto's, pictogrammen e.d. wordt het duidelijker voor de client.

 

Voor meer informatie of bestelling kunt u mailen naar Caroline Edelbroek, Ergotherapeut Ipse de Bruggen te Nieuwveen. email: Caroline.Edelbroek@ipsedebruggen.nl

 

Koken met Sandra
Het kookboek "Koken met Sandra" is ontwikkeld voor jongeren en volwassenen met ASS of een andere beperking die graag willen koken en wel wat extra hulp kunnen gebruiken.

De gerechten in dit kookboek zijn gemakkelijk zelf te maken, bereid met verse ingrediënten en op een toegankelijke manier met foto’s uitgelegd. Iedere handeling is in beeld gebracht zodat nauwelijks tekst nodig is. Het kan een geweldig kookhulpmiddel zijn voor zowel jongeren met een autistische stoornis als mensen die begeleid wonen. Het biedt de mogelijkheid om het plezier en de voldoening te ervaren van een zelfstandig bereide maaltijd, de zelfredzaamheid te verhogen en om sociale contacten te kunnen vergroten.

koken met sandra

In dit kookboek staan tien gerechten die heel gemakkelijk zelf te maken zijn. Elk recept wordt op een zeer toegankelijke manier uitgelegd en wordt ondersteund met beeldmateriaal. Daarnaast is het boek voorzien van een korte introductie over koken in het algemeen. Zaken als veiligheid, de voorbereiding en het bewaren en opwarmen van eten komen puntsgewijs en kort en krachtig aan bod. De intekenprijs van € 19,90 geldt tot 15 juni 2011 , daarna kost het boek € 24,50.

Voor bijkomende informatie kan je terecht bij http://www.swpbook.com/1474 waar je ook drie voorbeeldrecepten digitaal kan bekijken.