|
Criteria voor pictogrammen
Nuttige informatie over het gebruik van pictogrammen
Vooraleer van start te gaan met
het gebruik van visualisaties en pictogrammen is het interessant om je
eventjes te informeren over theoretische beschouwingen. Wij beschikken
enkel over een aantal teksten die we hier en daar bij elkaar
gesprokkeld hebben, waardoor we geen referenties kunnen geven. De tekst
"pictogrammen: tegenspraak of tekenspraak" van Johan Kindt uit de
bundel " Met handen en voeten: totaal communicatie bij mensen met een
ernstige handicap" vat voor ons de meest essentiële zaken samen,
vandaar wij deze tekst gebruikt hebben als basis om verder op te
bouwen. Heb jij teksten of referenties die wij kunnen toevoegen aan ons
lijstje, mail ze ons dan door.
Aandachtspunten bij het gebruik van pictogrammen
- Het woord PICTOGRAM kan
gebruikt worden voor het geheel van voorstellingen in beeld, schrift en
tekeningen.
- De eenvoudigste pictogrammen
zijn de concrete, gedetailleerde tekeningen of foto's van voorwerpen
die zoveel mogelijk gelijkenis vertonen met de voorwerpen in natura
- De moeilijkste pictogrammen
zijn de meer abstracte, gestilleerde pictogrammen. Deze vinden we terug
in het verkeer, openbare gebouwen enz.
Tekeningen en pictogrammen kunnen door personen die moeilijk
communiceren via verbale taal, gebruikt worden om aan te wijzen wat ze
willen hebben, keuzes te maken of om zich te uiten. Anderzijds is het
gebruik van pictogrammen en visualisaties een uitstekend middel voor
het bieden van structuur, voor het maken van een dagagenda, zodat wat
straks, morgen of volgende week gaat gebeuren beter voorspelbaar wordt.
(ondersteuning bij taken, dagverloop, activiteitenaanbod en ga zo maar
door)
Visualisaties worden gebruikt om
een voorstelling te maken van een activiteit, een ruimte, een persoon
of een voorwerp. Deze kunnen concreet (b.v.. een vork verwijst naar een
maaltijd) of abstract zijn (b.v.. een tekening van een knuffelbeer
verwijst naar het slapengaan) In het dagdagelijkse leven worden wordt
visualisering nog erg veel toegepast.
Om het verkeer te regelen zijn
er allerlei signalen voorzien, om de weg te vinden in het ziekenhuis
vind je kleuren en logo's, bij de voetbal gebruikt men rode en gele
kaarten, in de werkplaats geven duidelijke omtrekken aan waar het
gereedschap dient te hangen... Het zijn allemaal systemen om het
dagdagelijkse leven te ordenen.
Het effect hiervan is dat de
voorspelbaarheid vergroot wordt en volwassenen/ kinderen een gevoel van
controle hebben: twee belangrijke aspecten om zich psychisch goed te
voelen, vooral in chaotische situaties.
Een leefgroep is te vergelijken
met een drukke verkeerssituatie, waarin men zijn weg dient te vinden.
Aan welke criteria moeten pictogrammen nu beantwoorden wanneer we ze
pedagogisch verantwoord en met enige kans op succes willen gebruiken.
- Concretie
Een pictogram heeft een
concreet-beeldend en dus gemakkelijk niveau wanneer de tekening zoveel
mogelijk gelijkt op het in werkelijkheid bestaand voorwerp. Een
pictogram van bv. een kopje koffie om uit te drinken moet op eerste
niveau een nauwkeurige tekening zijn van het kopje dat de bewoner elke
dag gebruikt. Een pictogram wordt abstracter naarmate steeds meer
details weggelaten worden.
- Helemaal interessant
wordt het wanneer concrete herkenningspunten uit het leven van de
cliënt verwerkt worden door bv. concrete foto's van mama, papa,
logo voetbalclub enz. tot individuele pictogrammen die specifiek
herkenbaar zijn voor dat kind. Dit kan eenvoudig gebeuren door
vertrouwde beelden te scannen en op computer te zetten. Nadeel bij
eigen afbeeldingen kan zijn dat cliënten binnen een training zoals
bv. winkelen (ahv. verpakkingen of afbeeldingen die gescand worden) in
de war raken wanneer vb. de verpakking van zijn merk cornflakes plots
verandert en hij/zij het artikel niet meer terug vindt in de
winkelrekken. Anderzijds kan het voor het opstellen van een
boodschappenlijstje ahv. prenten soms interessant zijn om dezelfde
afbeeldingen te gebruiken dan vb. de reclamefolder of prenten aan de
groenten- en fruitweegschaal, van de supermarkt waar de cliënt
zijn inkopen doet.
Wanneer je een
reclamefolder gebruikt, zorg er dan voor dat het artikel dat je wil
visualiseren alleen op de foto staat... Knip de exacte vorm van het
artikel uit en plaats het op een witte achtergrond alvorens de foto in
te scannen zodat er geen overbodige informatie voor verwarring kan
zorgen. Een foto van één blikje cola is beter dan een
foto van een karton waar meerdere blikjes op terug te vinden zijn.
|
|
goede foto |
slechte foto |
Foto's zijn geschikt als ze een bekende en herkenbare weergave zijn van
de werkelijkheid en voldoen aan volgende voorwaarden:
- het onderwerp van de
foto moet duidelijk op de voorgrond treden, tegen een neutrale
achtergrond. Op de foto staat geen overbodige informatie die tot
verwarring kan leiden.
- de foto moet
onduidelijkheden wegnemen: gebruik dezelfde foto voor dezelfde
activiteit, zodat men de foto leert koppelen aan een bepaalde situatie,
ook als deze buiten de vertrouwde situatie getoond wordt. (bron: Totale
communicatie)'
- Voor anderen zijn
getekende beelden soms duidelijker dan kleurrijke prenten of figuren
(bv. uit de computer) omdat zij meer nood hebben aan één
duidelijke tekening zonder teveel prikkels.
"Door gebruik van tekeningen geven we de werkelijkheid weer door enkele
kenmerken (en niet allemaal) van het begrip of de situatie waarnaar ze
verwijzen te gebruiken." (Bron:Totale communicatie)
|
voorbeeld tekening |
- De herkenbaarheid van een
pictogram wordt mijns inziens vergroot door de combinatie van
afbeelding en tekst. Bv.schoolboek staat voor studietijd, dus wordt het
woord studietijd onderaan de afbeelding vermeld.
- Door gebruik te maken van
CD roms met tekeningen en afbeeldingen kan je snel en goedkoop eigen
pictogrammen maken. Wanneer je beschikt over een kleurenprinter, wordt
het helemaal een fluitje van een cent.
- Rond een aantal thema's
(bv. rond het uitdrukken van gevoelens) bestaat er mijn inziens weinig
of geen informatie zodat we wat dit betreft meer aangewezen zijn op
tekeningen (vaak zelf getekend door de creatieve begeleider van dienst
die voor de gelegenheid wel eens in de tekenpen wil kruipen)
- Tijdsbegrippen zijn
omwille van hun abstractie eveneens moeilijker te visualiseren.
Specifieke tijdspictogrammen zijn meestal gebaseerd op
sleutelmomenten.(vb. maaltijden,opstaan, ...) of op de letterlijke
betekenis (vb. maan-dag) of op specifieke kenmerken (vb. februari -
carnaval)
- Eenvoud
Het eenvoudigste pictogram
is die waarop de informatie op de voorgrond treedt tegen een zoveel
mogelijk neutrale achtergrond.
Uit de uiteenzetting van
Annemie Van Rooy (Isaac) op de studiedag 'Ondersteunende communicatie
in de picture' van 12 mei 2004 zijn mij een aantal praktische tips
bijgebleven die ik jullie zeker niet wil onthouden.
- zorg voor herkenbaarheid
door gebruik van pijlen, afbeeldingen uit de stripwereld (lijntjes die
beweging uitdrukken, denkwolkjes enz.), kleuren (een afbeelding van een
bruin paard gebruik je niet voor de schimmel van sinterklaas) en het
geschreven woord. Zoals eerder vermeld hoort er bij elk grafisch
symbool een geschreven element omwille van de herkenbaarheid. Gebruik
nooit een symbool zonder duidelijk af te spreken wat het is of
voorstelt. Houdt rekening met het land van herkomst of cultuur: bv.
frieten bij ons zien er anders uit dan in Engeland of Amerika. In
België is een paasklok een typisch symbool voor Pasen, terwijl men
in de USA alleen de paashaas kent. Zwart-wit tekeningen worden door
sommige gebruikers en de omgeving meer au sérieux genomen dan
gekleurde tekeningen (die soms doen denken aan kindertekeningen).
- vang tekorten ifv. een
bestaand systeem op door systemen te mixen, foto's te gebruiken, en te
concretiseren. (mama is een foto van je eigen moeder en niet die van je
vriendje) en doe beroep op eigen tekeningen zodat je oneindig kan
visualiseren.
- zorg voor visuele rust
door dezelfde afmetingen te gebruiken en de stijl op mekaar af te
stemmen zodat ze gelijken zijn (vb. allemaal zwart-wit afbeeldingen en
1 in kleur kan je vermijden door alle afbeeldingen in zwart-wit af te
drukken.
- Eenduidigheid
Zorg ervoor dat het
pictogram dat je gebruikt slechts één betekenis of
interpretatie kan hebben.
Hoe meer betekenissen er aan een pictogram worden toegekend, des te
groter de dubbelzinnigheid. Het gegeven pictogram mag enkel de vereiste
betekenis oproepen, moet door alle personen "eenduidig"
geïnterpreteerd worden, ook door onervaren of ongetrainde kijkers.
Andere belangrijke voorwaarden die aan een pictogram kunnen gesteld
worden zijn:
- De woordenschat van
pictogrammen moet bepaald worden door de concrete omgeving van de
cliënt. Pictogrammen moeten dus functioneel zijn.
- We moeten de te gebruiken
pictogrammen zodanig "plaatsen" dat ze opvallen tussen de vele
pictogrammen die zich in deze moderne maatschappij rondom ons bevinden.
- Duurzaam in verhouding
kwaliteit/prijs
Kies je om visualisaties op papier te gebruiken, zorg dan voor een
goede plastificatie ipv. enkel copies, kleurencopies of papier te
gebruiken dat na gebruik sowieso toch snel gaat kreuken, scheuren,
plooien enz.
Voor het bevestigen van de visualisaties zijn er verschillende manieren
te bedenken nl. door het gebruik van velcro, magneetband, houten
onderlegger met nageltjes of specifiek ontworpen meubelstukjes
(individuele letterbak met houten blokjes, houten bord, houten
constructie met schijf die draait per onderdeel waarop een specifieke
visualisatie zichtbaar wordt)
Voorwaarden tot gebruik
- Symboolvorming
Men kan het verband
leggen tussen visualisatie en datgene wat wordt voorgesteld. De
werkgroep ondersteunende communicatie schrijft hierover in hun folder
"ondersteunende communicatie voor mensen die niet kunnen spreken" het
volgende: "Mensen met een verstandelijke handicap hebben het moeilijk
met de taal als symboolsysteem. Toch is de wereld waarin zij leven vol
met symbolen en taal. Daarom kiezen ze soms voor het aanwijzen van
voorwerpen, tekeningen, foto's of pictogrammen. Ze proberen zich te
verduidelijken met een fotoboek of dagagenda. We moeten taalgebruik
eenvoudig en beeldend maken en de omgeving aanpassen zodat ze uit de
context kunnen afleiden waar het om gaat."(Johan Kindt) bij:
modem@stichtingkinsbergen.be
- Tijd- en
energieinvestering
Werken met visualisaties
vergt sowieso tijd en energie om het systeem aan te leren en te leren
hanteren. Het vraagt een aantal uren om het geheel op te starten en op
te volgen.
Tot slot nog dit ....
- Probeer naast de
structuurborden in de leefgroep te individualiseren voor diegenen die
geen of onvoldoende boodschap hebben aan groepsmiddelen.
- Zorg voor een transfer
door de omgeving te betrekken
- Spreek een vaste plaats
af waar alle visualisatiemateriaal, de orginelen en foto's van systemen
verzameld worden. Naast een aandachtsopvoeder is het zinvol om een
aandachtspersoon voor visualisaties te zoeken, die het gebruik
stimuleert, inventariseert,tips geeft enz.
- Probeer naast de
structuurborden in de leefgroep te individualiseren voor diegenen die
geen of een onvoldoende boodschap hebben aan groepsmiddelen. Ga ook
hier op zoek naar zorg op maat als je werkt met visualisaties.
- Ga zorgzaam om met de
privacy van je cliënten, dus sta op voorhand bewust en
deontologisch stil bij de vraag waar en hoe je een visualisatie zal
aanbrengen, voor wie de inhoud van de visualistatie bedoeld is en wat
er met deze info zal gebeuren. Denk hierbij aan je eigen
koelkastberichten die door iedereen gelezen kunnen worden zodra men je
keuken betreedt. Wellicht is daar ook niet te lezen hoe vaak jij
agressief geworden bent, of je al dan niet je anticonceptie genomen
hebt en hoe je dient geholpen te worden bij het aanbrengen van een
verband. Of hoe zou jij je voelen wanneer je foto met een groot rood
kruis op de voorraadkast bevestigd wordt om je eraan te herinneren dat
je op dieet staat en je tot de ijskast geen toegang krijgt?
|
|