Waarvoor gebruiken we visualisaties?
We gebruiken visualisaties:
- om ordening te brengen in tijd om tijd te structureren en grip te krijgen op de dag,wordt gebruik gemaakt van kalenders, dienstroosters, Weekendregelingen enz…
- om structuur te bieden
- om de toekomst voorspelbaar te maken of om een overzicht van toekomstige gebeurtenissen te geven wat bijdraagt tot overzichtelijkheid en veiligheid, m.a.w. om informatie te verstrekken waar de cliënt recht op heeft.
- voor het ruimtelijk ordenen van materiaal: wat moet waar liggen, hoe herkent men vaste plaatsen, of om de weg te vinden in een ruimte
- ter ondersteuning van opdrachten, (deel)handelingen of aandachtspunten
- om nieuw gedrag of specifieke vaardigheden aan te leren
- om cliënten minder afhankelijk te maken van hun begeleiding zodat ze zelf verantwoordelijkheid leren nemen door zelf antwoorden te kunnen vinden ipv veel vragen (wat eten we, wie werkt vandaag enz…) te stellen. Dit bevordert hun zelfstandigheid.
- ter ondersteuning van communicatie Wanneer mensen met een beperking verbaal niet of onvoldoende aan kunnen geven wat ze willen, wat ze kiezen, hoe ze zich voelen,… kunnen visualisaties helpen hun ideeën, wensen en maken. Het gebruik van visualisaties kan aanknopingspunten bieden voor een gesprek en interactie.
- om zelf keuzes te (leren) maken
- om regels en afspraken op te frissen voor kinderen en pubers is een stripverhaal of cartoon (welk tot hun leefwereld behoort) een geschikt middel om regels te visualiseren.