|
Waarvoor gebruiken we
visualisaties?
We gebruiken visualisaties:
- om ordening te brengen in
tijd om tijd te structureren en grip te krijgen op de dag,wordt gebruik
gemaakt van kalenders, dienstroosters, Weekendregelingen enz...
- om structuur te bieden
- om de toekomst voorspelbaar
te maken of om een overzicht van toekomstige gebeurtenissen te geven
wat bijdraagt tot overzichtelijkheid en veiligheid, m.a.w. om
informatie te verstrekken waar de cliënt recht op heeft.
- voor het ruimtelijk ordenen
van materiaal: wat moet waar liggen, hoe herkent men vaste plaatsen, of
om de weg te vinden in een ruimte
- ter ondersteuning van
opdrachten, (deel)handelingen of aandachtspunten
- om nieuw gedrag of specifieke
vaardigheden aan te leren
- om cliënten minder
afhankelijk te maken van hun begeleiding zodat ze zelf
verantwoordelijkheid leren nemen door zelf antwoorden te kunnen vinden
ipv veel vragen (wat eten we, wie werkt vandaag enz...) te stellen. Dit
bevordert hun zelfstandigheid.
- ter ondersteuning van
communicatie Wanneer mensen met een beperking verbaal niet of
onvoldoende aan kunnen geven wat ze willen, wat ze kiezen, hoe ze zich
voelen,... kunnen visualisaties helpen hun ideeën, wensen en
maken. Het gebruik van visualisaties kan aanknopingspunten bieden voor
een gesprek en interactie.
- om zelf keuzes te (leren)
maken
- om regels en afspraken op te
frissen voor kinderen en pubers is een stripverhaal of cartoon (welk
tot hun leefwereld behoort) een geschikt middel om regels te
visualiseren.
|