|
Materiaal van anderen
- Dagritmekaarten Diddl
Ik krijg regelmatig via mail heel wat vragen van mensen die op zoek
zijn naar leuke pictogrammen voor kinderen. Wie in de ban is van Diddl
neemt best een kijkje op de website Diddldagritme In de
praktijk blijkt dat er veel mee gewerkt wordt door kinderen en gezinnen
die veel structuur nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld zijn thuis, op
school of in zorginstellingen.
|
Met vriendjes spelen |
- Een ringblok gemaakt
door Eelke Oostinjen ©
Dmv. een stevige blok hout en een ring uit een ringband, maak je een
visualisatie die stevig blijft staan, die je bovendien toelaat om
makkelijk symbolen te wisselen. Dit blok kan voor meerdere doeleinden
gebruikt worden bv. ter ondersteuning bij het samen lezen (met prenten
die het lezen ondersteunen), om keuzes te leren maken of misschien als
tijdbalk. In dat laatste geval is het goed om aan te geven wanneer de
activiteit is afgelopen door er een kruis voor te hangen, waarmee
duidelijk is dat de activiteit voorbij is.
Op een blok zijn 4 ringklemmen (uit een map) gemonteerd. Het blok is 3O
cm lang, 1O cm hoog en 2 cm. breed.
- Vanuit het dagcentrum OCMW
Geel komen volgende tips: De voorraadkast
De bewoners kunnen de voorraadkast zelf beheren door gebruik te maken
van bordjes. Wanneer de deelnemers het laatste stuk uit de voorraad
nemen, vinden zij een gekleurd bordje (per winkel een andere kleur)
waarop de foto van het artikel staat en een aantal gekleurde stippen
(afhankelijk van het aantal stuks dat besteld moet worden).Nadien wordt
het gekleurde bordje ook weer teruggeplaatst. De gekleurde platen
worden per winkel in een doos gelegd. De gevisualiseerde bestellijst
wordt door de deelnemer zelf (na het aanleren van deze vaardigheid)
gefaxt naar de desbetreffende winkel.
- Het juiste bedrag
aanrekenen aan de klant in de winkel
Op deze manier kunnen deelnemers zelf afrekenen aan de kassa. Bij elk
artikel dat de klant koopt, wordt een kaartje gezet, met hierop een
foto van het artikel + de prijs a.h.v. stippen die ingekleurd werden.
Voor elk gekocht artikel neemt de klant een kaartje.
De kassierster tikt het aantal stippen in en bekomt zo het totaal
bedrag dat de klant dient te betalen. Dit is een goedkoop alternatief
voor dure kassa's met foto's en software die meteen de juiste prijs per
artikel aanrekent.
|
|