Autigym

Autigym

Autigym betekent: speciale gymlessen voor die leerlingen met autisme die in de gewone gymles onvoldoende tot beweging kunnen komen.
De methodiek Autigym bestaat uit twee delen nl. een praktische werkmap met een korte theoretische inleiding. Er staan ongeveer 90 verschillende oefeningen in. Deze zijn onderverdeeld in 10 motorische activiteiten zoals werken met de bal, klauteren, zwaaien enz… De oefeningen zijn gevisualiseerd door pictogram-achtige tekeningen. Op de achterkant van de tekening staat de oefening in een duidelijke korte zin weergegeven.  Naast de map bestaat er een ondersteunende video die een helder zicht geeft op de methodiek in zijn geheel.

Het is belangrijk dat de toestellen klaarstaan voordat de leerlingen binnenkomen. Nog rondlopen en sjouwen met materiaal geeft direct al veel onrust die je vaak niet meer kan wegnemen.

Duid de individuele plaatsen aan  met een vaste kleur, foto of tekening zodat  leerlingen, direct nadat ze de zaal binnenkomen, kunnen gaan zitten. Deze plek (bank, lijn op de grond, mat) is de start-, wacht- en eindplaats van de les.

Stel het materiaal zo op dat er voor iedere leering een oefenplaats is. Iedere leerling werkt, zeker in het begin, individueel. Na enige tijd van intraining kun je voor enkele leerlingen momenten aanbrengen waarop leerlingen samen op een plaats aan het werk zijn en waarbij het ‘samenwerken’ begint met heel eenvoudige oefeningen zoals bv het wachten op een beurt, een bal overrollen enz..

Na binnenkomst gaan de leerlingen op de wachtplaats zitten. Direct wordt de time-timer in werking gezet. De leerlingen ervaren dit als heel duidelijk: “Als het rood weg is, is de tijd op.Je stopt dan, ook als je nog niet helemaal klaar bent. ‘

Alle oefeningen staan opgesteld in de ruimte. Bij elke oefening hangt een grote pictografische tekening van de oefening.

Iedere leerling heeft een persoonlijk takenbord, met daarop dezelfde pictografische tekeningen in het klein. Dit takenbord geeft de volgorde aan waarin deze leerling de oefeningen moet afwerken.

Als de naam van de leerling genoemd wordt, pakt deze leerling het bovenste kaartje van zijn takenbord en gaat op ‘zoek’ naar de grote afbeelding die gelijk is aan zijn kaartje. Behalve aan de tekening is de plaat ook herkenbaar aan de kleur want iedere motorische activiteit heeft zijn eigen kleur.

Het kleine kaartje wordt in het bakje onder de grote afbeelding gelegd: de leerling heeft ingecheckt en kan beginnen met oefenen.

Iedere oefening heeft een duidelijk, steeds terugkerend, begin- en eindpunt. De weg die gegaan moet worden, wordt aangegeven door middel van bv. voeten. Het aantal herhalingen dat gedaan moet worden, wordt aangegeven door middel van materiaal.

Voor het bestellen van de methode kan u bellen naar 072-5409561 of mailen: m.ronde@de-alk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.