Voorbeeld pagina

De wondervraag

De wondervraag kan gesteld  worden om het doel te bepalen. Voor sommigen is deze vraagstelling te moeilijk.  Met onze visualisaties hebben we deze vraag vereenvoudigd door gebruik te maken van pictogrammen , korte zinnen en ons te beperken tot de hoofdgedachte. Er is een versie met een glazen bol, een toverstokje, samen naar jouw film kijken en een optie om de wondervraag op een andere manier te stellen.

Complimenten in een gevisualiseerd jasje

Onder de drogreden dat het zoeken van visualisaties voor sommige begeleiders toch nog een tijdrovende bezigheid is, hebben we reeds een basispakket complimenten samen gesteld. Deze lijst is onvolledig en nodigt je uit de om de creativiteit van de cliënten te stimuleren.

Daniel Ofman zegt wel eens dat het kiezen van een kwaliteit uit een lijst met mogelijke kwaliteiten geen zin heeft , omdat het juist gaat om de betekenisverlening die de persoon zelf er aan geeft.  Voor het gebruik van pictogrammen geldt hetzelfde. Je kan de cliënt laten kiezen uit een aanbod van complimentenkaarten, maar je kan ook vragen welk compliment hij aan iemand wil geven en welk symbool dit voor hem het beste visualiseert.  .

Ervaring leert ons dat cliënten zo concreet mogelijk denken wat complimenten betreft dus bv. letterlijk zeggen “jij kan goed koken, knutselen.” Dit betekent dat je een heel gamma van complimenten kan samenstellen  en je samen met de cliënt op zoek kan gaan naar het juiste pictogram om zijn compliment te visualiseren.

We kozen voor de formulering “ jij kan goed…. “ omdat cliënten dit vaak ook zo verwoorden maar het spreekt voor zich dat je indien je met tekst werkt , je onder het pictogram de woorden van de cliënt kan plaatsen omdat dit de betekenisverlening is die hij eraan geeft.

In elke pictogram staat bovenaan een duim als symbool voor “ jij kan goed”

Onze indeling is zeer artificieel, maar heeft als voordeel dat de complimenten zeer vlug terug te vinden zijn voor de cliënten. Elke categorie heeft zijn eigen kleur.

  • Categorie 1 : gevoelens en gedrag
  • Categorie 2 : vrije tijd
  • Categorie 3 : taken
  • Categorie 4: algemeen

De schaalvraag

 

Het gebruik van schaalvragen is nuttig om :

  • Het gesprek te vertalen naar een concrete of zelfs een tastbare visualisatie.
  • Een meer gedifferentieerde zienswijze aan te reiken. Door gebruik van de schaalvraag wordt het voor de cliënt duidelijk dat niet alles zwart/wit is.
  • Duidelijk te maken dat niet alles meteen opgelost is, maar dat er kleine stappen in de richting van de doelstelling gezet kunnen worden.
  • Vast te stellen dat er al een aantal zaken goed lopen.

Sommige personen met of zonder beperking kunnen niet altijd nuances leggen en hebben soms de neiging zwart wit te denken. Door gebruik te maken van de schaalvraag breng je differentiatie aan.

De schaalvraag met Babushka popjes illustreert dat er differentiatie is. Ieder popje ziet er bijna volledig hetzelfde uit, maar er zijn toch steeds een aantal verschillen. Je stelt onmiddellijk vast dat er grote en kleine popjes zijn, m.a.w. niet alles is hetzelfde.  Op de foto van deze popjes waarop je met een whiteboardmarker een bolletje  kan aanduiden, kan je aanduiden waar je nu staat en waar je eventueel naar toe wil. .

De schaalvraag gevisualiseerd  a.h.v.  het weerbericht of met een verkeersverlicht (met slechts drie stappen voor wie de schaalvraag te ingewikkeld is) bieden we aan ter inspiratie om het gesprek met de cliënt te leiden.

Ondersteunende communicatie in Coronatijden

In Coronatijden hebben ook mensen met een communicatieve beperking ondersteuning nodig.

Modem heeft heel wat bruikbare tips die ik jullie niet wil onthouden dus neem zeker eens een kijkje op  https://www.modemadvies.be/coronatips

Visitaal heeft dan weer in samenwerking met zorginstelling Middin een set laagdrempelige zwart-wit-pictogrammen ontworpen rondom het Coronavirus. Met de set pictogrammen kan worden uitgelegd hoe je door een aantal simpele stappen te volgen de kans op besmetting zo klein mogelijk houdt.

Het stappenplan “handen wassen”, thuisisolatie en voorkom besmetting kan je gratis downloaden als PDF-bestand.

https://www.pictostudio.nl/2020/02/28/gratis-pdf-met-pictogrammen-corona-virus/

Nieuwe AIT

Goed nieuws voor wie nog werkt met de papieren versie van de AIT Arbeidsinteresse test.

Deze ArbeidsInteresse Test (AIT) is een visuele test die online kan worden afgelegd en ontwikkeld werd door MPI Oosterlo & Thomas More Kempen om de interesse in bepaalde werkgebieden te tonen zonder meteen rekening te houden met de competenties.

De test schetst een beeld van de werkgebieden waarin de testpersoon wil werken of niet en levert informatie die aanvullend is bij andere methodieken die peilen naar arbeidsinteresse.

De gebruiker krijgt één foto tegelijk te zien en kan vervolgens zijn / haar voorkeur aangeven door de rode (negatieve) of groene (positieve) knop te selecteren.

Als de gebruiker geen mening heeft over een foto, kan hij / zij deze foto overslaan.

De foto’s zijn verdeeld in verschillende werkgebieden (bijvoorbeeld: voedselbereidingswerk, klantgericht werk, administratief werk, enz.).

Na het beëindigen van de test, tonen de resultaten aan welke werkgebieden de voorkeur van de gebruiker heeft.

De AIT is beschikbaar voor organisaties die werken met mensen met een verstandelijke beperking maar ik zie alvast heel wat mogelijkheden voor andere doelgroepen om de interesses voor werk te screenen.

Je kan de AIT terugvinden op www.arbeidsinteressetest.be

Het doel van de AIT is om de interesses voor werk van onze doelgroep regelmatig te screenen.

Heb je interesse om de test gratis uit te proberen? Stuur dan een mailtje naar Raf.Hensbergen@mpi-oosterlo.be

De AIT zal gratis aangeboden worden aan alle leden van het Platform Begeleid Werken (www.begeleidwerken.be).

Pictostudio Hallo’ een chat- en messaging app

Spelpartners ontwikkelde ‘Pictostudio Hallo’ een chat- en messaging app waarmee cliënten elkaar en hun netwerk (ouders, familie, vrienden, begeleiders) veilig simpele berichten met Visitaal-pictogrammen kunnen sturen.

Veel apps met pictogrammen zijn bedoeld om informatie tussen begeleider en cliënt te delen. Zij hebben een app ontwikkeld waarmee cliënten onderling kunnen communiceren. Zo kunnen ook cliënten met een verstandelijke beperking profiteren van technische ontwikkelingen, maak je ze digitaal vaardiger en vergroot je hun wereld.

De Visitaal-pictogrammen zijn ingedeeld in meerdere categorieën. Het aantal pictogrammen dat een cliënt tot zijn beschikking heeft kan op basis van zijn of haar niveau worden aangepast. Een bericht bestaat uit maximaal zes pictogrammen. Een pictogram wordt voorgelezen als je het een seconde lang aanraakt.

De app is in samenwerking met Middin ontwikkeld en binnenkort beschikbaar voor Android en iOS (iPhone). De app zou ook bruikbaar zijn voor oudere toestellen.

Meer info vind je op https://www.pictostudio.nl/pictostudio-hallo/

Time Timer

“Hoeveel tijd hebben we nog?” is een veel gestelde vraag. Verstreken tijd is een abstract begrip, moeilijk te begrijpen en nog moeilijker te beheren. Maar het leren omgaan met tijd is voor velen de eerste stap naar zelfstandigheid. Het is daarom belangrijk het begrip verstreken tijd goed te begrijpen om efficiënt te leren omgaan met tijd.

Sinds het ontstaan van de Time Timer is het gamma ,om nauwkeurig de resterende en verstreken tijd bij een opdracht aan te duiden, zo uitgebreid dat we graag verwijzen naar hun website om alle producten en wat nieuw is te bekijken.

De Time Timer helpt kinderen en volwassenen bij het verwerven van inzicht rond tijd (1 uur) , het plannen van een taak, een spel, een opdracht enz. omdat men visueel kan waarnemen hoeveel tijd hen nog rest. De rode schijf wordt tegen de wijzerzin op de gewenste tijd (max. 6O minuten) ingesteld. De rode zone duidt de resterende tijd aan en verdwijnt naarmate de tijd verstrijkt.

Het nieuwe model Timer Plus  heeft een transparant kunststof glas waarmee de bekende rode schijf wordt beschermd

Met de Time Timer blanco kaarten biedt men nieuwe mogelijkheden om de Time Timer te gebruiken omdat je zelf creatief aan de slag kan gaan. Door visualisaties te plakken op de blanco voorkant of er met ene afwasbare stift op te schrijven, markeer je de tijdsverminderingen ipv het gebruik van cijfers.

Een softwareprogramma maakt het mogelijk om de Time Timer te projecteren op een groot scherm zodat het ook gebruikt kan worden bij examens, een activiteit in een klas of een quiz.

Op de website www.timetimer.nl kan je de verschillende producten bekijken

Time Timer Pictogram Kit

De Time Timer Magnetic Pictogram Kit is een aanrader en een makkelijk te gebruiken hulpmiddel voor kinderen die iets meer ondersteuning nodig hebben bij hun dagelijkse bezigheden. Het gebruik van pictogrammen is het meest effectief in combinatie met een Time Timer. De pictogrammen kunnen helpen bijvoorbeeld de zelfstandigheid te vergroten en een besef van tijd te ontwikkelen tijdens allerlei dagelijkse bezigheden, zoals aankleden, persoonlijke hygiëne, spelen, school en diverse andere activiteiten.

De set is magnetisch, duurzaam en klaar voor gebruik. U hoeft niets te printen of te knippen, er hoeft geen lijm, klittenband of plakband gebruikt te worden. De illustraties zijn eenvoudig en makkelijk te begrijpen voor ieder kind. Er hoort een magnetische deurhanger, een handig tasje voor vier pictogrammen en een magnetisch bord bij dat niet alleen door kinderen kan gebruikt worden.

Voor ik het vergeet: tabletgebruik bij zorgplanning bij personen met dementie

Woonzorgcentrum De Ruyschaert (Marke/Kortrijk) sleepte de prijs ‘Passie voor Palliatieve Zorg’ in de wacht met hun project ‘Voor ik het vergeet’. Daarvoor ontwikkelde het woonzorgcentrum een app, in samenwerking met het expertisecentrum dementie Vlaanderen en de Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen, die als instrument dient voor het voeren van gesprekken rond vroegtijdige zorgplanning bij personen met dementie. Met de toestemming van de familie bespreekt het personeel met bewoners met dementie hun persoonlijke toekomstige zorg. Wat zijn hun wensen naar medische zorgen, voeding, of levenseinde? Het gesprek wordt gevoerd aan de hand van een tablet waarbij verschillende thema’s rond vroegtijdige zorgplanning visueel worden geïllustreerd met foto’s.  In eerste instantie is de app bedoeld voor personen met dementie maar is flexibel om toegepast te worden in andere settings, bijvoorbeeld bij personen met een fysische zorgbehoefte, in de thuiszorg of in de gehandicapten sector.
Ivan Vandecandelaere werkt onder andere als referentie persoon dementie in het WZC De Ruyschaert. Samen met enkele collega’s stond hij aan de basis van de ontwikkeling van de app waar hij ondertussen al 6 jaar mee bezig is.

Meer info op www.voorikhetvergeet.be

Kinderplanborden

Voor kinderen vanaf 2 tot 3 jaar zijn er  magnetische plooibare  pictogrammen en planborden om hen te helpen bij de ontwikkeling van tijdsbesef en zelfredzaamheid. De  pictogrammen zijn vrolijk, aantrekkelijk, duidelijk en overzichtelijk .

De serie Zonneroosje heeft een aparte uitvoering voor jongens en meisjes en is verkrijgbaar met verschillende kaderkleuren, waardoor het door meerdere kinderen op 1 planbord is te combineren. De gebruikte kaderkleuren trekken tevens de aandacht naar het pictogram.

De serie Morgenster zijn pictogrammen voorzien van een achtergrond kleur, hetgeen door velen als rustiger wordt ervaren.

De planborden zijn ontworpen voor verschillende leeftijden en met verschillende doeleinden. Voor de jongste kinderen zijn er planborden die werken met herkenning van de dagen door middel van diertjes boven de dagen of door middel van verschillende kleuren voor de dagen. Voor de oudere kinderen zijn er leuke maar overzichtelijke borden die wat algemener en tijdlozer zijn.

Tevens bieden zij een aantal beloningskaarten, aftelkalenders en planners aan die je gratis kan downloaden.

Meer info: www.kinderplanborden.nl