Voorbeeld pagina

Ondersteunde communicatie en visualisaties

Het nieuwe boek is er en werd gedoopt met als titel “ Ondersteunde communicatie met visualisaties.  Voortaan uitgegeven door Gompel&Svacina uitgevers dus niet alleen in een nieuw jasje gestoken maar ook herwerkt door er op vraag van het werkveld een aantal hoofdstukken aan toe te voegen. ‘ Kernwoordenschat en modeleren ( geschreven door Modem), visualisaties in het onderwijs, visualisaties bij personen met ASS en ondersteunende communicatie bij personen met dementie.

Het is boek is vanaf vandaag 3 december 2021 verkrijgbaar aan 24,50 euro.

Sinds het eerste boekje “werken met visualisaties” dat voor het eerst het daglicht zag in 1999  is er heel wat gebeurd op vlak van ondersteunde communicatie en werken met visualisaties. Er zijn heel wat nieuwe producten verschenen en de vraag naar uitgewerkte initiatieven naar aanleiding van bepaalde thema’s nam alsmaar toe. De hoofdstukken ‘ Werken met visualisaties en ondersteunde communicatie – Totale communicatie en het communicatieprofiel – Visualisatie vormen en visualisaties maken – Pictoselector  – visualiseren bij laagtaalvaardige en het visualiseren van een bewonersvergadering ‘ bleven behouden.  Opnieuw wordt er veel aandacht besteed aan nieuw beschikbaar materiaal.

De bijlagen ‘Het communicatieprofiel van Kudding en Partners én Blokhuis & Van Kooten, de brochure ondersteuning bieden aan mensen met dementie, de bundel sociale vaardigheden gevisualiseerd met Pictoselector,  een voorbeeld van een ondersteuningsplan, de kwaliteitsdomeinen van Schalock , hoe geweld voorkomen , brochure naar de dokter en hoe je zelf een eenvoudig communicatieboekje kan maken’ kan je gratis downloaden en afdrukken via de website van de uitgever: www.gompel-svacina.eu/product/ondersteunde-communicatie-met-visualisaties waar je tevens de inhoudsopgave en het voorwaard kan inkijken.

Dit boek is een welkome steun voor iedereen die efficiënt wil communiceren. Het richt zich met name tot professionals in de zorg, in het onderwijs en in de ouderenzorg. Ook familie en mantelzorgers van personen met een communicatieve beperking hebben baat bij deze kennis van ondersteunde communicatie.

Het blijft voor mij een groot vraagteken waarom er zo weinig gevisualiseerd materiaal gedeeld wordt . Ook jij hebt wellicht heel wat zelfbedachte of bestaande systemen dus ik blijf een warme oproep doen om ook jouw gevisualiseerd materiaal te delen via chrisderijdt@gmail.com zodat dit boekje vervolledigd kan worden.

Ondersteunde communicatie met visualisaties – Gompel&Svacina (gompel-svacina.eu)

Vanaf oktober 2021 nieuwe publicaties

Vanaf september 2021 ga ik in zee met een nieuwe uitgever nl. Gompel&Svacina uitgevers voor wie ik momenteel bezig ben aan de herwerking van het boek “ondersteunend communiceren: werken met visualisaties” dat tegen het eind van dit jaar verkrijgbaar zal zijn.

Het boek ‘ondersteunend communiceren bij personen met dementie” komt na overleg met Wilma Scheres naar Vlaanderen en zal in een nieuw jasje uitgegeven worden bij Gompel&Svacina .  

Samen met Chris Van Dam ben ik het  praktijkboek “ oplossingsgericht werken & visualisaties bij mensen met een verstandelijke beperking ‘ aan het herwerken zodat het gevisualiseerd materiaal dat hiervoor ontwikkeld is, nog extra in de verf gezet kan worden.

Graag introduceer ik ook bij jullie het boek “Groepsdynamisch begeleiden

Praktische handvaten voor de oplossingsgerichte groeps- en teambegeleider’  dat sinds vandaag verkrijgbaar is bij Borgerhoff & Lamberigts www.borgerhoff-lamberigts.be.

Het boek wordt niet ondersteund met pictogrammen maar kan wel een houvast bieden voor (team) begeleiders die werken met groepen.

Of het nu begeleiders zijn van grote groepen of kleine teams, allemaal dragen ze groepsdynamiek hoog in het vaandel. Groepsdynamisch begeleiden leidt hen op de goede weg doorheen de sociale sector. 

Chris De Rijdt en Chris Van Dam maken je wegwijs in de wereld van groepsdynamisch begeleiden. Ontdek het verschil tussen groepen en teams, teamontwikkelingsfases, proactieve cirkels … Ook enkele oude bekenden zoals Tuckman, Belbin en Leary steken in dit boek de kop op. Deze modellen zijn niet alleen doeltreffend, maar vormen tevens een nuttige basis voor iedere groepsbegeleider of teamcoach. De praktijk is de leermeester van alle dingen: de auteurs delen daarom heel wat persoonlijke ervaringen met jou. 

Groepsdynamisch begeleiden is vernieuwend door de link met het oplossingsgericht werken en de sterke focus op de praktijk.

Wie interesse heeft in de boekvoorstelling ‘ Groepsdynamisch werken + Teamcoaching’ op 9 september 2021 kan zich inschrijven via

https://www.hogent.be/nieuws-info/agenda/coachingscafe-werken-met-groepen-en-teamcoaching/

Wie suggesties heeft om een gevisualiseerd met dit thema aan de slag te gaan om de groepsdynamiek in zijn groep te ondersteunen of gevisualiseerd materiaal  wil delen, kan steeds met mij contact opnemen via chrisderijdt@gmail.com

Toolkit seksualiteit bespreekbaar stellen

Mensen met een verstandelijke beperking hebben een omgeving nodig die niet alleen gesproken taal maar ook bewust andere communicatievormen als foto’s, pictogrammen, tekeningen en gedrag inzet.

Om ouders en professionals te ondersteunen in de communicatie over lichaam & seksualiteit, ontwikkelde Wilma Scheres de toolkit “Totale Communicatie, lichaam & seksualiteit” met Visitaal pictogram-men, kleurenfoto’s, beeldverhalen, puzzels en nog veel meer.

De toolkit “ Hallo ik wie ben ik, wat wil ik, en wat kan ik: seksuele beleving bij gehandicapten’ die hoort bij het boek “Hallo ik ‘ van Rosalie Jeurissen-Steeghs ging nog een stapje verder en bood ook materiaal aan rond vriendschappen en verzorging.

Persoonlijk vind ik het duidelijkste visualisatiemateriaal dat ooit  ontwikkeld zijn rond het bespreekbaar stellen van seksualiteit bij personen met een verstandelijke beperking maar helaas zijn ze wel niet meer verkrijgbaar  in de handel. Ik toon hem tijdens mijn vormingen en hij is ook te ontlenen bij Sensoa.

Het is onmogelijk om alle uitgaven rond seksualiteit met gevisualiseerd materiaal hier op te lijsten.

Ik verwijs wel naar de bundel “ Je lijf enzo”  een voorlichtingsbundel over seksualiteit en weerbaarheid geschreven voor mensen met een verstandelijke beperking  door Annette Mol omdat deze gratis te downloaden is. De bundel bestaat uit verschillende thema’s zoals het lichaam, hygiëne, opkomen voor jezelf, vriendschap en relaties, vrijen en seks De teksten zijn eenvoudig en worden toegelicht met picto’s.

https://www.kennispleingehandicaptensector.nl/gezondheid/seksualiteit-weerbaarheid-je-lijf-enzo-bundel

Toolkit kinderen waar kies ik voor

De toolkit ‘ Kinderen waar kies ik voor” bevat materialen om kinderwens en ouderschap van mensen met een verstandelijke beperking bespreekbaar te stellen. In de toolkit vind je een stellingenspel voor hulpverleners , wensenkwartet, oefenmateriaal ‘kinderwens kijken naar keuzes ‘ dat je kan gebruiken tijdens themabijeenkomsten, weet waarvoor ik kies een werkpakket voor cliënten en een zwangerschapsboek met uitleg over zwangerschap voor cliënten..

Het is bijzonder dat deze toolkit gratis en vooral printklaar wordt aangeboden op de website kinderwens en ouderschap van ASVZ .

Meer info op https://www.asvz.nl/specialismen/kinderwens-ouderschap/

Zij  hopen dat hun  website en het materiaal uit de digitale koffer nuttige handreikingen voor je zijn. Ze benadrukken dat  elke situatie anders is en elke unieke persoon met een verstandelijke beperking –   elke cultuur een eigen benadering vraagt.  Daarom kun je de downloads ook aanpassen en op maat maken door een mail te sturen naar mhodes@asvz.nl

In ruil voor het materiaal vragen zij om hen ons op de hoogte te houden van de effecten die je met het materiaal bereikt zodat kennis en ervaringen kunnen uitgewisseld worden.

Ik ben sterk onder de indruk van deze toolkit en hij kan ook inspireren voor andere thema’s

Op stap

‘Op Stap’ biedt op een aantrekkelijke wijze een leermethode aan waarin de autonomie van de cliënten wordt vergroot op het gebied van persoonlijke verzorging en huishoudelijke vaardigheden. De methode is breed inzetbaar en kan worden aangeboden door iedereen die zich er bekwaam voor voelt, zoals ouders, begeleiders, scholen of zorginstellingen.

‘Op Stap’ heeft 16 werkkaarten waar visualisatie centraal staat. Iedere werkkaart bevat foto’s over het uitvoeren van de vaardigheid. De foto’s worden ondersteunt door korte zinnen voor uitleg. De werkkaarten zijn in drie niveaus opgesteld. Er zit bij iedere werkkaart een begeleiderkaart gevoegd waarop beschreven staat wat er van de begeleider verwacht wordt aan extra uitleg.  De kaarten zijn verdeeld over persoonlijke verzorging en huishoudelijke vaardigheden zoals jezelf wassen, stofzuigen, thee zetten, boterham klaarmaken, vaatwasser in- en uitruimen en nog meer.

Op Stap’ is een praktisch hulpmiddel voor begeleiders van (jong)volwassenen met een (matig) verstandelijke beperking die zich graag willen en kunnen ontwikkelen op het gebied van de zelfredzaamheid in de praktijk. Naast dat het voor deze doelgroep geschreven is kan het ook gebruikt worden voor kinderen die graag vaardigheden willen leren op het gebied van de persoonlijke verzorging en zelfredzaamheid binnen het huishouden.

Te verkrijgen bij Graviant

https://www.graviant.nl/op-stap-basisset.html

Gratis planbord voor kleuters

Een mama ging op zoek naar een oplossing voor een briesende kleuter die soms uit zijn oren krijgt, wanneer de dingen niet gaan zoals ze moeten gaan.

Haar kleuter ontploft niet zo maar vind het moeilijk om vooruit te kijken. Wat er in de (nabije) toekomst gaat gebeuren, is voor een kleuter vaak onvoorspelbaar en dat maakt hem onzeker. Die onzekerheid kan je proberen weg te nemen door overzicht en structuur te bieden. Onder hem mom “ ‘voorkomen is beter dan genezen’ maakte deze mama een planbord voor het gezin voor thuis. Je kan dit planbord en de dagritmekaartjes (activiteitenkaartjes, ontspanningskaartjes, verzorgingskaartjes)

Het planbord en kaartjes uitprinten  op A3 of  A4 papier, lamineren, voorzien van zelfklevende magneetstrip en je weekplanning is klaar.

https://www.moodkids.nl/opvoeden/2019/01/17/gratis-planbord-voor-het-gezin

Boekje wat jongeren moeten weten over dementie

Dit boekje draagt bij aan taboedoorbreking en het bespreekbaar maken van de dementie . Hoe jonger we de mensen informeren over de vormen van dementie – alzheimer bijvoorbeeld – hoe gemakkelijker het zal zijn om goed om te gaan met de persoon met dementie, die dan wel vergeetachtiger is geworden, maar nog steeds vader of moeder is, nog steeds opa of oma, enz. Het boekje is op vraag van Alzheimer Nederland, gemaakt door docente Pleuni van Loon, coördinator van de Vooropleiding Beeldende Kunst en haar studenten. Het boekje te downloaden op de website https://www.alzheimer-nederland.nl/regios/west-brabant/wat-jongeren-moeten-weten-overalzheimer

Oplossingsgericht werken bij personen met een verstandelijke beperking

Het praktijkboek over oplossingsgericht werken en visualisaties bij personen met een verstandelijke beperking inspireert en geeft handvatten om oplossingsgericht aan de slag te gaan. Het gebruik van visualisaties helpt hierbij. De voorbeelden in het boek kunnen op maat worden aangepast.

Het boek is gevisualiseerd met Sclera-pictogrammen en bevat een unieke code waarmee je alle bijlagen in kleur kan downloaden. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten tonen we een aantal voorbeelden van het gevisualiseerd materiaal zoals de schaalvraag, de wondervraag , werken met complimenten en de 15 stappen van Kid’s Skills van Ben Furman.

Het boek kan je bestellen bij Garant uitgeverij.

Voor wie meer wil weten over oplossingsgericht werken bij personen met een verstandelijke beperking en hoe je gesprekken kan ondersteunen met visualisaties, bieden we ook vorming op maat aan.

Over de auteur(s):

Chris De Rijdt, bachelor in de orthopedagogiek, is praktijklector aan de Hogeschool Gent, Faculteit Mens en Welzijn. Ze werkte voordien als begeleidster/groepschef bij mensen met een verstandelijke beperking en kinderen met gedragsproblemen.

Bart Serrien is de bezieler en de ontwerper van de Sclera-pictogrammen. Sclera,  biedt ondersteuning aan uiteenlopende doelgroepen door het ontwerpen van pictogrammen en vorming op maat rond het gebruik van pictogrammen.

Chris Van Dam is staflid van het Korzybski Instituut in Brugge en praktijklector aan de Hogeschool Gent. Hij is vooral actief als coach, supervisor en trainer

Kids skills Ben Furman gevisualiseerd

Als begeleider heb je vaak cliënten die last van iets hebben of kampen met probleemgedrag. Je reactie is dan om naar de oorzaken te gaan zoeken terwijl er ook andere manieren zijn om deze cliënten te helpen. Daarom hebben wij de methode “Kids Skills”, ontwikkeld door de Finse kinderpsychiater Ben Furman, gevisualiseerd met Sclera pictogrammen.

Deze methode vertrekt vanuit het idee dat kinderen eigenlijk geen problemen hebben, alleen vaardigheden die zij niet geleerd hebben. Dat betekent dat zaken waar kinderen tegenaan lopen: angsten, slechte gewoontes of probleemgedrag kunnen gezien worden als vaardigheden die nog onvoldoende ontwikkeld zijn. Furman pleit ervoor om de problemen te overwinnen door kinderen de gepaste vaardigheden aan te leren. Deze methode focust zich dus op wat het kind moet leren en besteedt nauwelijks aandacht aan het zoeken naar de mogelijke oorzaken van het probleem.

Wij geloven erin dat de methode “Kids Skills” ook bruikbaar is voor andere doelgroepen.  Op basis van Furmans boekje “mijn Kids Skills vaardighedenboek, ik kan het met een beetje hulp”, dat mooi geïllustreerd is met tekeningen ontwikkelden wij een visualisatie met pictogrammen ter ondersteuning van deze methode.